Skandale i medialne wydarzenia z udziałem niektórych zespołów i muzyków niemalże natychmiastowo przekładają się na drastyczny wzrost sprzedaży ich krążków, które do tej pory raczej nie były szczególnie mocno rozchwytywane. Klasycznym przykładem tego, jak wielkie wydarzenia medialne wpływają na zainteresowanie zespołem, może być przykład zespołu Nirvana, który zdecydowanie mocniej ukonstytuował się w świadomości odbiorców i wpłynął na kształt międzynarodowej kultury muzycznej już po śmierci lidera i wokalisty oraz głównego kompozytora, gdy wiadomym było, że dzieło nigdy więcej nie ujrzy światła dziennego. Dlatego nie brakuje bardzo świadomie prowadzonych karier muzycznych, w których menadżer czy agent już bardzo młodych i tylko perspektywicznych utalentowanych wokalistów bierze pod swoje skrzydła i kreuje ich karierę muzyczną wpływając na ich wygląd, zachowanie, dobierając im właściwie wystylizowany zespół, wymyślając nazwę i wysyłając na kolejne wywiady do różnych mediów.
Taki model kariery muzycznej ma mniej wspólnego z realnym przekonywaniem świata do swojego unikalnego kunsztu muzycznego, a zdecydowanie więcej czerpie z marketingu i PR właśnie. Dlatego nie brakuje dzisiaj młodych gwiazd muzyki pop, które ciekawie wypadają w elektronicznych u mocno reżyserowanych aranżacjach ze studia, ale kompletnie nie są w stanie powtórzyć tego wykonania na żywo. Próżno szukać ich nazwisk w repertuarach największych sal koncertowych czy festiwali kulturalnych świata. Takie miejsca zarezerwowane są w pierwszej kolejności dla tych wykonawców i zespołów, których renoma nie podlega żadnej krytyce i miłośnicy profesjonalnej muzyki na żywo zawsze chętnie płacą każdą cenę za możliwość pojawienia się na takim koncercie.
Ściągnięcie międzynarodowej gwiazdy tylko i wyłącznie na jeden koncert wiąże się z wielkimi nakładami finansowymi, więc organizatorzy w takim kraju jak Polska, zdecydowanie chętniej celują w wielodniowe festiwale muzyczne. Ich przewaga nad typowymi jednodniowymi eventami polega przede wszystkim na tym, że można uzyskać o wiele lepszą cenę za bilety, ponieważ słuchacz kupuje karnet na kilka dni i może w t ym czasie usłyszeć nawet kilkadziesiąt różnych zespołów. Oczywiście oznacza to konieczność stosowania pewnego tematycznego podziału – na jeden festiwal raczej nie wybraliby się miłośnicy muzyki rockowej i reggae, więc przeważnie konkretna impreza masowa ogranicza się do jednego gatunku muzyki.
W ten sposób może pozyskać zainteresowanie kilku bardzo zróżnicowanych, ale rozpoznawalnych i znanych globalnie wykonawców. Jednocześnie festiwale takie pozwalają na uruchomienie kilku scen jednocześnie, z których każda prezentowała będzie inne trendy w tej muzyce. Popularne jest także organizowanie przy okazji takich wielkich muzycznych wydarzeń koncertów młodych talentów lub konkursów dla debiutujących zespołów, które wygrywając taką rywalizację na dużym festiwalu praktycznie otwierają sobie na oścież drzwi do prawdziwej kariery i dużych koncertów oraz zainteresowania fanów.